Gyermekjóléti, gyermekvédelmi alapellátáshoz kapcsolódó területek:

Tanoda

A tanoda általános iskolai vagy középfokú iskolai tanulmányait végző (elsősorban rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő vagy hátrányos helyzetű vagy halmozottan hátrányos helyzetű), gyermekek és fiatal felnőttek számára nyújtott segítséget. A tanoda önkéntesen vehető igénybe, társadalmi felzárkózást segítő, a személyiségfejlődés egészét szem előtt tartó, prevenciós szolgáltatás, amely a kötelező tanórai és egyéb foglalkozásokon való részvétel idején kívül, valamint a tanítási szünetekben segíti elő a szociokulturális hátrányok kompenzálását, a tanulmányok folytatását, a társadalomba való sikeres beilleszkedést, az életpálya-tervezést és a szabadidő hasznos eltöltését.

A tanoda a szolgáltatásait a helyi sajátosságokra és a gyermekek egyéni szükségleteire építve, a szülők bevonásával, a gyermek nevelési-oktatási intézményével, a család- és gyermekjóléti szolgálattal, a család- és gyermekjóléti központtal, a helyben elérhető egyéb, az érintett korosztály számára szolgáltatást nyújtó intézménnyel, valamint szükség esetén a gyermekvédelmi jelzőrendszer egyéb tagjával együttműködve nyújtja.

A tanoda célja a gyermek/ fiatal felnőtt tanulásának segítése, a továbbtanulás, pályaválasztás és életpálya-építés elősegítése. Szabadidős programok szervezésével segíti a hasznos időtöltést.

A program a szolgáltatást igénybevevő gyerek/ fiatal családját is igyekszik elérni, bevonni a közösségi programokba.

A szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.

Az idősek otthonában olyan fizikai, mentális és életvezetési segítséget nyújtanak, amelynek során az igénybe vevő szociális, testi és szellemi állapotának megfelelő egyéni bánásmódban való részesítése keretében a hiányzó, vagy csak korlátozottan meglevő testi-szellemi funkcióinak helyreállítására és szinten tartására kerül sor.

Az idősek otthonában az ellátást igénybevevő korának, egészségi állapotának, képességeinek és egyéni adottságainak figyelembevételével valósul meg:

  • a személyre szabott bánásmód,
  • a konfliktushelyzetek kialakulásának megelőzése érdekében az egyéni, csoportos megbeszélés,
  • a szabadidő kulturált eltöltésének feltételei,
  • a szükség szerinti pszichoterápiás foglalkozás,
  • az ellátottak családi és társadalmi kapcsolatai fenntartásának feltételei,
  • a gondozási, illetve rehabilitációs tervek megvalósítása,
  • a hitélet gyakorlásának feltételei, és
  • segíti, támogatja az intézményen belüli kis közösségek, társas kapcsolatok kialakulását és működését.

TANODÁK

A tanoda általános iskolai vagy középfokú iskolai tanulmányait végző (elsősorban rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő vagy hátrányos helyzetű, vagy halmozottan hátrányos helyzetű), gyermekek és fiatal felnőttek számára nyújtott segítséget. A tanoda önkéntesen vehető igénybe, társadalmi felzárkózást segítő, a személyiségfejlődés egészét szem előtt tartó, prevenciós szolgáltatás, amely a kötelező tanórai és egyéb foglalkozásokon való részvétel idején kívül, valamint a tanítási szünetekben segíti elő a szociokulturális hátrányok kompenzálását, a tanulmányok folytatását, a társadalomba való sikeres beilleszkedést, az életpálya-tervezést és a szabadidő hasznos eltöltését.

A tanoda a szolgáltatásait a helyi sajátosságokra és a gyermekek egyéni szükségleteire építve, a szülők bevonásával, a gyermek nevelési-oktatási intézményével, a család- és gyermekjóléti szolgálattal, a család- és gyermekjóléti központtal, a helyben elérhető egyéb, az érintett korosztály számára szolgáltatást nyújtó intézménnyel, valamint szükség esetén a gyermekvédelmi jelzőrendszer egyéb tagjával együttműködve nyújtja.

A tanoda célja a gyermek/ fiatal felnőtt tanulásának segítése, a továbbtanulás, pályaválasztás és életpálya- építés elősegítése. Szabadidős programok szervezésével segíti a hasznos időtöltést. A program a szolgáltatást igénybevevő gyermek / fiatal családját is igyekszik elérni, bevonni a közösségi programokba. A szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.

4963 Kisszekeres, Kossuth Lajos utca 18.
kormany.laszlo@diakonia.hu
Intézményvezető: Kormány László


Kisszekeresen 2016 óta működik a Magyarországi Református Egyház fenntartásában tanoda, amely Kisszekeres, Nagyszekeres, Zsarolyán és Jánkmajtis közigazgatási területéről várja a gyermekeket, tanulókat. A tanoda a helyi sajátosságokra, a gyermekek, fiatalok önkéntes részvételére és egyéni szükségleteire építő, innovatív szemléletű hátránykompenzáló kezdeményezés, így ennek szellemében szervezzük a szolgáltatásokat is. A tanodai foglalkozásokba bevont gyermekek részére a mindennapos tantárgyi segítségnyújtáson túl számos szabadidős – közösségi programot szervezünk. A közösség tagjaival együtt készülünk az egyházi- és a nemzeti ünnepeinkre is.

4138 Komádi, Dózsa György utca 3.
somogyi.beata@diakonia.hu
Intézményvezető: Somogyi Beáta


Református tanodánk 2017 januárjában kezdte meg működését. A tanodába rendszeresen 30 fiatal jár a településen működő református és az állami iskolából egyaránt. A családokkal való kapcsolattartás feladatait a település lelkésze látja el. Megbízatásából eredően több éve személyes kapcsolatban áll a településen élő gyermekekkel és családjaikkal, ismeri igényeiket és problémáikat.
A tanoda szakmai programjának megvalósítóiként valamennyien nagy tapasztalattal rendelkező, releváns végzettségű és a hátrányos helyzetű fiatalok integrációját célul kitűző, a gyermeket szerető szakemberek vagyunk. A tanulók tantárgyi felkészítését a személyes adottságaikra, rendelkezésre álló ismereteikre tekintettel látjuk el.

5534 Okány, Kossuth L. utca 11.
kincses.imrene@diakonia.hu
Intézményvezető: Kincses Imréné


A tanoda 2016-ban kezdte meg működését uniós finanszírozásból. Minden évben 30 fő hátrányos helyzetű tanuló felzárkózását segítjük helyi szakemberek bevonásával. A közvetlen segítésen túl fontos lelki támaszt jelent a mindennapi akadályok leküzdéséhez, hogy az okányi gyülekezet lelkésze folyamatos tanodai jelenléttel segíti a hitéleti nevelést, továbbá pedagógusok, szociális munkás, háziasszony és önkéntes munkatárs is ellátja a feladatokat a tanodások körében.

7960 Sellye, Dózsa György út 3.
gyurkovics.rudolfne@diakonia.hu
Intézményvezető: Gyurkovics Rudolfné


A Sellyei Tanoda 2017 január elsejétől – egy európai uniós pályázati támogatásból indulva – folyamatosan működik. A felzárkózási szolgáltatásokat elsősorban hátrányos helyzetű gyermekek és fiatal felnőttek veszik igény- be. Rendszeresen 30 gyermeket fogadunk, akiknek családi, közösségi és szabadidős programokat szervezünk. A helyi munkatársak alapvető célkitűzése a tanulók iskolai sikerességének elősegítése. Ehhez biztosítjuk a gyermekek tantárgyi felkészítését, tanulási motivációjuk erősítését, a saját tanulásmódszertan alkalmazását és az önálló tanulás segítését. Mindezen tevékenységek mellett különös hangsúlyt helyezünk a szociális hátrányok kompenzálására is.

4945 Szatmárcseke, Kölcsey u. 3.
ordogh.agnes@diakonia.hu
Intézményvezető: Ráczné Ördögh Ágnes


Magyarország keleti határához közel, nehéz sorsú területen található a helyi református közösség által egy korábbi uniós programmal megalapozott tanoda. Jelenleg 30 tanuló bevonásával működünk, és öt pedagógus közreműködésével tartjuk a foglalkozásokat. A mindennapi tanulást segítve kompetencia alapú, komplex fejlesztésben részesítjük a gyerekeket, mivel tanulóink 80%-a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű családokból származik. Az intézmény erős kapcsolatot ápol a helyi református gyülekezettel.

3752 Szendrő, Gát utca 4.
josvay.istvan@diakonia.hu
Intézményvezető: Jósvay István


A 4200 lelkes településen igen jelentős, több százra tehető a nehéz sorsú családokban élő gyermekek száma. 2020 óta közülük mindazokkal szívesen foglalkozunk a helyi református tanodában, akik a tanulást látják a szegénységből történő felemelkedés útjának. A foglalkozásokba bevont gyermekek létszáma 30 fő, de a szolgálat mindenki számára nyitott. A tanoda egyedisége, hogy a kulcskompetenciákat nemcsak az általános foglalkozásokon, hanem speciális csoportokban is erősítjük, segítve a kiemelkedő egyéni képességek kibontakoztatását.

2081 Piliscsaba, Bajcsy Zsilinszky út 44.
kezdy-brozik.vera@diakonia.hu
Intézményvezető: Kézdy-Brózik Vera


2013 óta folyamatosan működik tanoda Piliscsabán. Az immár a Református Szeretetszolgálat által központilag fenntartott intézményben jelenleg hat munkatárs foglalkozik a 25 diákkal. A gyermekek többsége alsó tagozatos, de van érettségire készülő középiskolás is, aki igénybe veszi a tanodai felzárkózási szolgáltatásokat. A helyi munkatársak kiemelt célnak tekintik a gyerekek kompetenciafejlesztését annak érdekében, hogy boldog, munkavállalásra, kiegyensúlyozott családi életre képes, felelős felnőttekké váljanak. Nemcsak a tanulókkal, de a családjaikkal is szoros, élő a napi kapcsolat.

Budapest közelsége, az agglomerációs lehetőségek ellenére a településen sok rászoruló család igényli a különböző felzárkózási szolgáltatásokat, melyeket helyben vesznek igénybe. A tanodai programban felmenő rendszerben, a tanítási időn túli fejlesztő foglalkozások tartunk. Jelenleg 30 halmozottan hátrányos helyzetű gyermek tantárgyi és szociális készségfejlesztése valósul meg minden hétköznap. A tanoda szolgáltatásaiban közreműködő helyi munkatársak kiemelt feladatuknak érzik – a diákjaik támogatása mellett – a nehézsorsú családokkal való kapcsolattartást, felelős segítésüket.

4977 Nagyhódos, Dózsa Gy. utca 4.
krakko.karoly@diakonia.hu
Intézményvezető: Krakkó Károly


Tanoda az ország legkeletibb csücskében 2021. április 1. óta működik mintegy 30 diák bevonásával. Az intézmény elsődleges tanulói célcsoportja a méhteleki Általános Iskola diákjai. A munkánk célja, hogy a tanulók körében a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkenjen, s hogy esély nyíljon továbbtanulásukra, valamint, hogy tanulási kompetenciáik, illetve közösségi beilleszkedésükhöz szükséges készségeik fejlődjenek, erősödjenek.